marxx762 kirjutas:See eelarve ja toetajate teema on tõesti veidi müsteerium. Kõrvalt vaatajana ning kõiki detaile teadmata kõlabki kogu see teema pisut uskumatuna, et kuidas pole olnud võimalik viimastel aastatel silmnähtavat edasiminekut teha. Nagu artiklis mainitud, siis tänane 1-1,2M pole kaugeltki sama väärtusega, mis ta oli paar aastat tagasi. Lõppenud hooaja edu võiks luua küll eeldused, et ehk õnnestub miskit juurde leida, aga eks seal ole päris palju muutujaid / nüansse, mida klubi ise ei saa kuidagi mõjutada.
Esmalt üleüldine hinnatõus ja kiire inflatsioon mis mõjutab võimalike toetajate lisandumist või siis olemasolevate toetussummade suurendamist. Üldine palgasurve ühiskonnas. Sõda, mille tõttu on muutunud üldine ühiskondlik olukord ebakindlaks, lisaks pole jõudnud kogu koroona teema veel ununedagi kui juba on uued raskused peal. Küll aga mida saab klubi teha - on taaskord pakkuda võimalikult võitluslikku ja atraktiivset korvpalli pealtvaatajatele ning teha taaskord kasvõi veidikenegi üle oma võimete tulemus. Üle aastate üks ülivinge hooaeg on igati tore, aga mine sa tea, ehk mõne võimaliku toetaja jaoks on vaja end veel tõestada. Kui tuleval hooajal peaks saabuma hall argipäev, siis jääb meile ainult mälestus ühest ilusast hooajast. Tean et seda on paganama lihtne öelda, aga seetõttu on hädavajalik et ka tuleval hooajal õnnestuks tekitada teatud ažiotaaz, mille pealt saadakse hulgaliselt tähelepanu. Kui suudetakse mingi stabiilsus leida ning euroopas oma kohalolekut kinnitada, siis ehk suurem lootus, et lisandub Euroopa turge sihtivaid ettevõtteid sponsorite nimekirja.
Teisalt nagu alguses mainisin, siis arvestades ühiskondlikku arengut, siis et olla eelarveliselt samal levelil nagu tänavusel hooajal on tarvilik pisut raha juurde leida. Mitu hooaega järjest loota sellele et hüppame taaskord üle oma varju on keeruline. Kusagilt käis läbi, et Karp võttis hooaja jooksul kontorisse ühe inimese juurde, et tegeleda ainult sponsoritega ning seeläbi leidis ta klubile ca 100K juurde. Loodan, et vähemalt Tallinna linn paneb klubile tulevaks hooajaks rohkem õlga alla ning ehk siiski õnnestub leida ka mõni uus suurtoetaja.
Soovitan huvilistel vaadata veidi soccernet foorumit. Seal keegi asjapulk on välja otsinud kõikide meistriliiga klubide majandusaasta eelarved ja need numbrid mis seal sponsorite/reklaamväljunditena välja tulevad on päris huvitavalt väiksed - meeskonnad kelle noortesüsteemid on suured, meeskonnad kelle jälgijate arvud sotsiaalmeedias on suured.
See Jaagu 100k juurde leidud on puhtalt mängumeeste spekulatsioon, et nemad loodavad, et summa on vähemalt kuuekohaline. Vähemalt nii sain mina aru, mis reaalsus on teab vaid Jaak ise.
Mul on mõned teooriad, miks ükski klubi ei saa suurt eelarvet kokku panna:
- Eesti spordis on väga palju sponsorraha, mis on kahjuks igalepoole laiali jagunenunud. Tutvused, juhtide isiklikud eelistused, jne ehk raha millelt ei eeldatagi midagi vastu, mis omakorda pärsib spordi arengut, sest nendele kes asju paremini teevad ja haare laiem (targas maailmas muidugi tuleks paljud sponsorid meie alla)
- Alaliitude reklaam/sponsorpakettide hinnastatus on paigast ära, ehk nemad müüvad oma teenuseid asju mahte vaadates way too low. Mis tähendab, et kui klubi 30k vs alaliit 30k (mis saab nt liigas reklaami kõikide klubide juures), siis iga kord valiks ju alaliidu.
- Turundusosakondi juhivad noored ja targad inimesed, kes näevad, et 10k turundust läbi spordimeeskonna vs 10k turundust läbi FB ads/Influencerid vms, siis teine variant toob reaalselt kõvasti rohkem tagasi.
- enamus firmasi eeldab, et kui toetab kedagi siis saab nö exclusivity ehk ainukene see toote/teenuse pakkuja. Eesti on nii väike, et see võtab kohe mingi osa võimalikest lisasponsoritest ära (nt Merlinsil oli ca 8 pakendamisettevõtet sponsoriteks, ainult top 10 toetajad said omale ekslusiivsuse).
Seni kuni spordimeeskonna/sportlase toetamine ei ole auasi ja staatuse sümbol (ala proud partner of Kaunase Zalgiris), või saalid ja ülekande numbrid pole kordades suuremad, siis me jäämegi selliste numbrite juurde. Juhuslikke suuri spordisõpradest firmajuhte kes mingi hetk võivad otsustada, et nüüd paneme alla võib muidugi ette tulla, aga kas see on jätkusuutlik?
Tänapäeva maailmas peame suutma spordiklubi toimima panna kui ettevõte, ehk peame oma tulusi suurendama:
- fännimüük - meie fännimüügi käive koos teamspiritiga oli ka 15k tänavu. Kahjuks kasum oli neljakohaline, kuna tooted ja trükiteenused ning teamspirit müügiteenused võtsid oma kulu.
- piletimüük - teoorias iga FEC klubi kellega kohtusime ja kellega võimalus tekkis jutustada (kõik võõrsilmängud leppisin kokku, et saada tuuri ja rääkida veidi korvpall), siis neil oli 1+ inimest puhtalt piletimüügi peal, Eesti pole vist kellegil sarnast inimest.
- vahendustasud mingite teenuste/toodetega, et tekitada igakuist revenue kuhu inimesi ostlema suunata. (ala käid Jazzis autot pesemas, ütled Kalev/Cramo enne kui maksad, saad mingi 3% soodsamalt ja 7% müügist läheb meie poti)
- ideetasandil on plaan mängudel pakutavat toitlustust ise pakkuma hakata, et sealt veidi suurendada per game teenitavat tulu
- igasugused subscription teemad (plaan on mingi hetk ehitada üles fännibaas, kes saaks exclusive materjali läbi igakuise paymenti, seal muidugi suured tehnoloogilised küsimused taga.), variant on teha Youtube tasuliseks ala 10€ kuus ja näed oma kasutajaga kogu contenti, tavainimesed saavad vaid teasereid. (ala Zalgiris).
Teoorias oleks jah vaja meil inimest juurde nii piletimüügiga (ettevõtted + tavainimesed) ning kedagi potensiaalsete koostööpartneritega sideme loomiseks.